fannythenanny

Blogg om mitt år som Au pair i Texas

Allt och inget

Publicerad 2014-04-01 02:56:05 i Allmänt,

Allt rullar på som vanligt här. Var i South Padre förra helgen vilket var sååå awesome! Det var riktigt härligt att ha en helg med härligt folk och utekvällar. Det tog oss ett tag att hitta men på lördagen gick vi till stranden och där var en äkta amerikansk spring break fest, kylväskor och collegeflaggor, musik som pumpades och tävlingar osv. Tyvärr vågade vi inte dricka på stranden i och med att vi inte var 21 än. Men kan säga att det var så galet kul att sitta och titta på alla festande människor, hade tre riktigt snygga(läs tvärtom) tjejer(eller ja 30+) framför oss som var riktigt underhållande att titta på. Likadant när vi kom upp till poolen, fest och 3 st 30+are som tyckte det var charmigt att stå och dansa sensuellt med varandra. Jag höll inte riktigt med där men roligt var det! Vid poolen vad där dessutom en push up tävling som jag vann. Haha kul Fanny. Okej nej jag var inte med, men hade där funnits en tävling om vilken åskådare som dreglade mest över killarna i tävlingen så hade jag nog vunnit den! 
   Det var så härligt att dansa och vara galna på fredagen men på lördagen var vi helt slut. Men vi bestämde oss ändå för att dra till en klubb som många rekomenderat för oss. När vi kom dit visade det sig att Machine Gun Kelly skulle spela där, kände igen namnet men kunde inte placera det. Inträdet kostade 35 $ så vi röstade och det blev en kväll i bubbelpoolen på Chiara, Mara och Martins hotell istället. Härligt det med! Överlag var det riktigt roligt, men sex timmar i bil är för länge! Gör nog inte om det på ett tag. 
    Vi ska i övrigt inte flytta till Florida längre. Det var för dyrt. Däremot ska vi åka dit över påsk och hälsa på farmorn och farfarn igen, kul! Blir dock inget Disneyworld den här gången.... 
   I måndags dog min arbetstelefon. Va, hur hände det??? kanske ni undrar. Men jag kan svara på det med fyra ord: det är en Iphone. Så Tiffany fick ringa support som skickade en ny mobil, den kom på torsdagen. Laddade den hela dagen och på kvällen bankade Tiff på min dörr och berättade att den nya telefonen inte heller funkade. Va, hur är det möjligt? Det är en Iphone. Så jag begav mig till en butik vars adress Tiff hade fått av support och kom fram precis innan stängning. Efter väldigt mycket "wow detta är helskumt, aldrig sett detta innan, wow har du två med samma problem shiiiiit" så fick jag reda på att tanten i support gett adressen till fel butik och att den andra nu hade stängt. ARG.
     På fredagen hade jag Au pair möte i Killeen med min grupp och Sanna skulle med, så jag begav mig direkt till butiken efter jag slutat. Får såklart den seeeegaste anställda någonsin, hon verkligen drog fötterna efter sig. Sen frågade hon vad mobilen hade för nummer. EHHH jag vet inte??? Kunde ju inte precis ringa nån och fråga heller så fick låna wifi och skriva på facebook, ingen svarade, fick gå tillbaka till ett mail jag fick av Tiffany precis innan jag kom hit i December med alla viktiga nummer. Sen skrev hon i butiken såklart av numret fel så det tog ännu längre tid. Fick tillslut prata med en kvinna i support och lagom arg var jag ju då eftersom jag visste att Tiffany fått betala 200$ för en ny mobil som inte ens funkade. Tjatade om rabatt men hon bara mumlade på om hur ledsen hon var för olägligheten osv. så till slut sa jag till henne på skarpen och då kom det fram att "vi gör inte rabatter här..." Nähä. Hade jag bara hört henne bättre hade jag bett att få prata med hennes chef men nu hade jag dessutom bråttom och hon lovade att jag skulle få den på måndagen. 
    Jag körde därför vidare till Sanna för att hämta henne och tänkte att resan till Killeen skulle ta ca 40 min, klockan var halv sju och vi skulle mötas sju. Slår in adressen på gpsen: 1 och en halv timme. JAHA. dessutom hade det haglat/regnat i typ tio minuter under eftermiddagen vilket såklart skapade kaos i traffiken, med alla dessa oerhört inkompetenta bilister som Texas är känt för. Körde i 10 km/h på motorvägen där man oftast kör i 130. Såg en lastbil som låg upp och ner vid vägkanten och en uppbränd bil. Kom i alla fall till slut fram till att alla väntade, hade smsat Kay(min area director) att jag skulle bli sen från Sannas mobil men då visade sig att hon glömt sin mobil hemma så alla hade väntat länge på mig innan hon ringde hem till sin dotter och bad henne kolla hennes sms. Så omständig dag!!! Åt i alla fall god kyckling och Kay hade gjort chokladkakor till efterrätt, lyx! Efteråt åkte vi hem till Nadine tillsammans med Melania, två tjejer från gruppen, och hängde där ett tag innan vi skulle åka till en klubb i närheten. Klockan blev dock för mycket så jag och Sanna åkte hem istället, var hemma exakt klockan 2, som jag måste enligt mitt curfew. 
    På lördagen skypade jag äntligen med min saknade farmor och familj, var en tuff helg att vara utan dem då det var exakt två år sedan min farfar gick bort under helgen. För er som inte vet så tog jag det väldigt hårt, vilket såklart är naturligt. Hans död förändrade väldigt mycket i mitt liv och blev en stor vändpunkt för mig. Först till det betydligt sämre men nu till det bättre. Det är svårt att hantera sorgen av en person som varit en så nära, som kom varje torsdag och drack kaffe, som alltid hade säregna åsikter om allt och alla och som varit en så himla stor del av ens liv. I såna stunder behöver man sin familj, så är det bara. 
   Jag fick dock trösta mig med underbara Sanna som kom hit vid fem för en filmkväll, första jag haft sen jag kom hit. Vi kollade på Mama, The Conjuring och sen The heat, tre riktigt bra filmer! The heat var hysteriskt rolig, inte skrattat så mycket på länge. Hon sov över här och åkte hem vid tio på söndagen, ca 5 min efter att hon åkt insåg jag att hon glömt sin Iphone här(Alla au pairer har ju i princip två telefoner, sin personliga och sin arbetstelefon) och jag kunde ju inte smsa henne för jag hade ingen amerikansk telefon. Så skrev på Facebook och tillslut fick Chiara tag på henne. Så vid fem kom hon hit och hämtade telefonen tillsammans med Despicable me 2. Kollade lite resor till LA under sommaren och planerade massa, mys! Var en förvånansvärt bra helg!! Med bara Sanna i princip haha. 
   Idag är det måndag och gissa vad???!!! Telefonen har inte kommit. Varför?? Det är en iphone. Däremot laddade Tiffany min ursprungliga Iphone idag, vilket jag gjorde i princip hela förra veckan utan resultat, och nu helt plöstligt funkar den. Har ni någon gång känt er så trötta på situationen så ni bara vill slå huvudet i väggen upprepande gånger som hon tjejen gör i the conjuring när hon går i sömnen? Så känner jag nu. Men ska använda ilskan på gymmet ikväll för det har gått över en vecka sen jag var där sist och det känns i hela kroppen att jag måste tillbaka! 
 Annars rullar allt som sagt på, det kommer mycket släktingar hit de närmsta två veckorna så blir trångt här. I övrigt har vårt elitteam, vi fyra skånska tjejer som var på training academy tillsammans i New York, förlorat en medlem. Alica valde efter mycket beundransvärt kämpande med sin värdfamilj att åka hem till kalla Sverige, fullt förståeligt för hennes del men det är verkligen en stor saknad efter henne nu. Trots att vi alla fyra bott i fyra olika stater så har vi genom gruppmeddelande på facebook delat den här erfarenheten med varandra på ett sätt som är svårt att beskriva för en utomstående person. Här är i alla fall ett litet klipp på vårt äventyr i New York som Alexandra klippt ihop som kanske förklarar det lite mer!
 http://vimeo.com/82342916   (hoppas länken funkar, har aldrig gjort detta innan) 
Oliver sov middag i fredags för första gången på två veckor. Jag vet att alla barn är olika och att vissa klarar sig utan det redan i ung ålder men Oliver är verkligen inte så. Han har varit grinig och skrikig och kämpig och inte alls den lilla gulleplutt som man vant sig vid. Men nu är han tillbaka igen, så skönt! Det är dessutom vädret med, 30 + har vi haft i helgen, inte så man klagar precis! 
   Jag fick paket från familjen förra veckan, så roligt det är att få lite smått emellanåt hemifrån. Dock var det ju mindre roligt när jag öppnade paketet och hittade choklad som öppnats och undersökts, halsband som gått sönder och lagts i en "we care" påse från posten osv. Fick reda på mamma att hon skickat runt 5 stora marabuchoklad, jag fick ett. Hon hade skickat 5 små, jag fick ett öppnat. 5 Daim, jag fick ett. Te, fick inget, tesil, fick ingen. Istället låg där en texaskarta och amerikanska godismaskar och ett choklad från Kalifornien. Hela situationen var bara skum, ska ringa och klaga när jag får en telefon igen. 
Nej nu får jag lyfta på rumpan och bege mig till gymmet.
Kram till alla er därhemma!! 
Det var ju St Patrick's day förra veckan vilket firades inte så mycket i familjen. Men Maya och barnen hade gjort den här på kvällen, så sött! 
Lillen listade ut hur man fick igång kameran på min mobil...
I ett försök att trötta ut Oliver så han sov middag begav vi oss förra veckan ut på ett äventyr, vilket bara var till närmsta sjö men det är inte mindre ett äventyr för det när man är två år!
Ny klänning från forever 21!
Paw patrol är standard att kolla på varje dag, men det blir lite trångt emellanåt... Mysigt!
Har en tendens att alltid ta kort på folk när de inte är beredda. Tycker det är kul liksom
 

Kommentarer

Postat av: Ronja

Publicerad 2014-04-21 23:39:23

Hej såg att du åkt via sts, jag ska också göra det och ska snart på intervjuen! Hur var den för dig? Något man bör förbereda sig på?:)

Svar: Hej! Ja jag var såklart dödligt nervös. Men jag mötte upp tjejen som skulle intervjua mig, en före detta au pair, på ett café(fick ju lite gissa oss till vilka den andre var för vi visste ju inte hur den andre såg ut) men sen flöt det på ganska bra, lite stammigt i början såklart. Hon började intervjun på svenska och sen gick hon över till engelska. Så jag skulle nog bara förbereda mig på att prata engelska och tänk på att ha alla dokument du behöver med dig, typ betyg på engelska, läkarintyg osv. Jag hade inte fått mitt läkarintyg till intervjun men det gick bra att skicka in det senare, bara man har de flesta dokumenten med sig :) Lycka till! :)
FannyTheNanny

Postat av: Ronja

Publicerad 2014-04-21 23:39:33

Hej såg att du åkt via sts, jag ska också göra det och ska snart på intervjuen! Hur var den för dig? Något man bör förbereda sig på?:)

Postat av: Ronja

Publicerad 2014-04-21 23:39:56

Hej såg att du åkt via sts, jag ska också göra det och ska snart på intervjuen! Hur var den för dig? Något man bör förbereda sig på?:)

Postat av: Anna

Publicerad 2014-04-30 16:19:20

Hej! Jag är i förlängningspricessen och funderar på att förlänga i Texas! Hur är det att bo och leva där? Mycket annorlunda jämfört med Sverige? Hur länge har du vart där? Hittade precis din blogg, :)

Svar: Hej! Förlåt att jag varit så seg med att svara.. Det är en svår fråga du ställer haha, Texas är så himla stort så det beror helt på var du bor! Jag bor i Austin och här bor mest folk som inte är från Texas ursprungligen så Austin liknar ganska mycket andra städer. Såg dock två cowboys en gång "downtown", det var ganska fräckt! Men annars är här som vilket annat ställe som helst, bara varmt som in i! Problemet för mig här är att alla bor så långt ifrån varandra, både au pairer jag lärt känna själv och via min grupp, har minst 30 min till alla men oftast längre... Så ja jag har varit här i 5 månader snart, trivs bra här men just mitt område har ingen pool vilket man saknar en hel del i värmen kan jag säga...
FannyTheNanny

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FannyTheNanny

Jag heter Fanny,är 20 år och skapade denna bloggen för att kunna uppdatera folk där hemma om mitt år i Georgetown, Texas i USA. Bor hos en familj där jag är au pair för tre barn, en åttaårig pojke, en sexårig flicka och en tvåårig pojke som är helt underbara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela