fannythenanny

Blogg om mitt år som Au pair i Texas

Om jag var Ingvar Kamprad skulle jag skämmas

Publicerad 2014-01-06 06:14:49 i Allmänt,

Så, om jag börjar från början, i fredags när jag slutade gick jag in på mitt rum och var hyfsat trött när en liten Bella öppnade min dörr på det där läskiga sättet som hon gör det på(genom att öppna lite i taget och stirra på mig med en glad/ondskefull blick) och frågade om jag ville leka med henne. Mitt jobb här går ju huvudsakligen ut på att ta hand om Oliver, som är två. Eftersom han är så liten går det inte riktigt att lägga fokus på annat än honom när jag jobbar, med undantag för när han sover middag men då finns där tjugotusen andra saker att göra. Detta  betyder att även om Bella ofta frågar mig så kan jag inte leka med henne när jag jobbar och hon klagar väldigt mycket på att jag aldrig är hemma när jag är ledig så jag gick med på att leka med henne..... Vilket jag fick göra i tre timmar.... 
   Men det var oerhört kul, hon är så söt. I lördags när jag vaknade skulle jag gymma med Maya som segade så jag satte mig i köket och åt en extra god och nyttig frukost. Märker i ögonvrån hur dörren utifrån öppnas och ser Bella stå där med sitt unika glada/ondskefulla leende.
"Morning Bella!"
"Do you remember how we played in your room last night?" 
"no." 
"you don't? we were like..." 
"I'm kidding honey of course I do, it was just yesterday!" 
"well. That was the first thing I remembered when I woke up this morning" 
HURGULLIGÄRHONINTE???! 
Sen blev hon sur för att jag inte hade tid att leka med henne på hela lördagen men men! 
    Blev i alla fall en givande tur till gymmet, Maya spenderade typ en halvtimme på löpbandet och sen ville hon hem så hon gick hem medan jag blev kvar ett tag till. Kom hem och duschade i typ en timme(min dusch är så stor att jag kan ligga ner i den, vem behöver ett badkar liksom???) och kom ut till en diskussion på facebook med au pairerna om vad vi skulle göra den dagen. Det var bestämt rullskridskor men det blev tillslut bara jag och Emelie som hade tid och då tvingade jag med henne på en shoppingtur istället med motiveringen "vi måste ju faktiskt ta vara på värmen nu när det är 18 grader ute!". Vi kände inte av det så mycket kan jag säga. 
     Hittade lite fynd här och där, billigt och bra, sen begav vi oss till Ikea för lunch. Tänkte ta köttbullar eftersom det ju hör till när man är på Ikea men då såg jag det mest fruktansvärda jag sett i mitt liv. Det var så hemskt så jag kan knappt skriva om det här utan att det svartnar för ögonen på mig av rädsla. Man har alltså tagit bort potatisen och ersatt med POTATISMOS!!!??? VEM GÖR SÅ MOT KÖTTBULLAR???? Jag var, som ni säkert förstår, minst sagt chockad och fick en mindre ångestattack i kön bland alla förvirrade amerikanare, som tror det är heeeelt normalt att ha något så avskyvärt som potatismos till köttbullarna. Nehej, ni borde skämmas USA för det är fan inte okej någonstans! Åt seg friterad kyckling med mjuka pommes i ren protest. Och tro fan inte att princesstårtan smakade glass också, jag menar vad är detta för konspirationer mot svensk mat?? Blir så arg. 
   I alla fall, så kom jag hem, köpte med mig svensk glögg som vi drack och kollade på dude where's my car med Maya och Colton, bästa filmen någonsin. Sen minns jag inte riktigt vad jag gjorde vilket får mig att dra slutsatsen att jag förmodligen gick och la mig för det var igår och så dåligt minne har jag inte. Faktiskt. (Ja jag vet att det inte är sant men jag tänker inte ta diskussionen om hur jag kommer vara dement när jag är 30 här) 
    Idag vaknade jag till en förväntansfull Bella, äntligen dags för Frozen! Den var sjukt rolig, skrattade hela tiden! Passade även på att prova corn dogs eftersom man kunde beställa mat in till biosalongen. Corn dogs är ju typ en amerikansk specialitet och är i princip en friterad korv. Typ. Det var i alla fall inte gott så ni vet det, inte värt att sitta och längta efter därhemma.
    Efter bion fick Bella ett utbrott för att jag ville kolla så att hennes bälte satt på rätt vilket ledde till att vi blev ganska rejäla ovänner. Hon sprang snabbt som blixten in i huset när vi var hemma så tog för givet att hon berättat allt för sina föräldrar som stod redo att fråga ut mig men tji fick jag. Hon sprang tydligen rätt in och började leka med sina bröder, se där! Jag kände i alla fall att om jag ska bo här i ett år behöver jag ha en öppen och ärlig relation med föräldrarna och det har de båda tryckt på mycket sen jag kom hit så jag berättade helt enkelt allt som hänt för dem och förklarade att både ur en au pairs synvinkel, där det är mitt jobb att se till så att deras barn är säkra när jag passar dem, och ur en vanlig ungdoms synvinkel, som tar med sig deras barn för att se bio, så måste jag få kolla hennes bälte så jag vet att det är säkert för mig att börja köra. Tack och lov har jag hamnat hos underbara värdföräldrar som sa direkt att de verkligen uppskattade både att jag berättade det för dem direkt och att jag resonerade som jag gjorde. Fem minuter senare kom Tiffany och knackade på dörren med Bella i handen som bad om ursäkt för sitt beteende och till och med gav mig en liten kram (hon gillar inte att kramas). Allt löste sig toppen! 
    Efter hela situationen var jag ändå ganska utmattad, hade pratat med pappa, Tuva och min lilla kusin Inez på morgonen men nu var det dags att bring in the big guns - NITA. Äntligen en skypedejt med min saknade alban, gud vad vi skrattade. Allt kändes tio gånger bättre efter det och jag var redo för kvällens yogapass med Maya! Som kom och knackade på min dörr ca en timme senare och sa att hon inte kunde göra yoga för hon skulle på bio med Colton men jag fick gärna följa med. Sa ja eftersom jag inte hade något bättre för mig men kom sen på att jag tog med en yogavideo från Sverige. Eftersom jag har DVD härinne tänkte jag att då kan jag ju köra yoga här istället! Men det var minst sagt lättare sagt än gjort. 
    Visade sig att fjärrkontrollen inte var kopplad till tv:n vilket gjorde att det inte gick att koppla till dvdn. Eller nått sånt, hängde inte riktigt med när först Maya försökte fixa det och Colton sen kom in och efter mycket om och men lyckades fixa i princip allt. Sa nej till att gå på bio och stoppade in videon, taggad som tusan! MENEH såklart gick det inte att spela den dvdn för GUDVETVARFÖR så blev att skita i det. Det positiva med det hela är att Colton lyckades fixa så att min fjärrkontroll nu är kopplad till både tv:n och boxen: jag kan skruva upp och ner volymen från sängen! YAY! Det negativa är att i brist på annan sysselsättning fick jag följa med dem på bio och se Anchorman 2. Jag har inte sett ettan, men baserat på vad jag tyckte om tvåan ska jag inte göra det heller för den var verkligen inte min smak. För er som undrar(Nita), ja jag skrattade fortfarande högst i biosalongen men skyller på att jag var uttråkad. Eller nått. 
    På biosalongen här har man(förutom det bästa som såklart är mat som serveras till biosalongen): 1. fri placering i salongen, gud vad jag gjorde bort mig där första gången, och 2. en egen station bredvid försäljningsdiskarna där man kan hälla på smör på popcornen genom en likadan pump som man har till ketchup på Mcdonalds. Only in America folks. Eller ja det vet jag ju inte om det bara är här men jag har aldrig sett det innan i alla fall. Men utnyttjade det gjorde jag! 
   Den kommande veckan börjar de äldre barnen skolan igen vilket betyder att jag jobbar som jag nog kommer göra för det mesta, 07.00/08.00 - 16.00/17.00. Är ledig hela nästa helg igen vilket gillas skarpt, så himla skönt att vara ledig på helgerna, är inte riktigt van vid det.... 
   Nu ska jag i alla fall sova, trött som in i och måste vara mentalt förbered på att Oliver förmodligen kommer vara sur på mig imorgon för att han inte får vara med sina föräldrar varje minut av dagen längre. Sötnöten. 
Bellas favoritspel - Candyland. Hon ändrar hela tiden reglerna så att hon vinner.
Vi målade den här fina fjärilen tillsammans, jag gjorde den lila sidan hihi
Nog sötaste paret ever.
Bästa fyndet blev två par skor. Fast mest ett par, dem till vänster, OMG. Jag har aldrig i mitt liv varit kär, men kärleken för dessa skor får mig att känna mig lycklig. Jag känner mig liksom hel, jag har funnit den kärlek som fyller den tomma delen av mitt hjärta. Love you to the moon and back, you and me forever!!! <3 
 

Kommentarer

Postat av: Undrar vem

Publicerad 2014-01-06 10:39:42

Vill ha ett par av båda paren, storlek 38, taaaaaaackar så hjärtligt. Kan bli min alla hjärtans dag-present! Så kan jag också va kär

Postat av: Undrar vem

Publicerad 2014-01-06 10:39:42

Vill ha ett par av båda paren, storlek 38, taaaaaaackar så hjärtligt. Kan bli min alla hjärtans dag-present! Så kan jag också va kär

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

FannyTheNanny

Jag heter Fanny,är 20 år och skapade denna bloggen för att kunna uppdatera folk där hemma om mitt år i Georgetown, Texas i USA. Bor hos en familj där jag är au pair för tre barn, en åttaårig pojke, en sexårig flicka och en tvåårig pojke som är helt underbara

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela